Antara artikel yang termuat dalam blog ini ialah :-

Patutkah Artis Wanita Dilarang Menyanyi, Bila Siti Nurhaliza Bertudung, Kenapa Mesti Glamor, Jika UMNO Mahu Memerintah Kelantan, Perlukah Sains dan Matematik Dalam Bahasa Melayu, Manusia Haiwan Eskapisme, Bila Poligami Dikomedikan, Kenapa Festival Filem Islam Menyepi, ... dll.

Wednesday, November 4, 2009

Manipulasi Warna Dalam Iklan

Oleh: Dr. Mohd Hilmi b. Abdullah
pustakahilmi@ yahoo.com
pustakahilmi.blogspot.com

Satu perlawanan tinju dijadualkan berlangsung antara dua orang peninju. Seorang daripadanya memakai baju dan seluar yang berwarna oren, manakala seorang lagi memakai baju dan seluar yang berwarna kuning. Belum pun sempat perlawanan dimulakan, peninju yang memakai baju dan seluar yang berwarna kuning tiba-tiba rebah dan pengsan setelah melihat pelan komunikasi serendah 15 sen seminit.

Sekali imbas tidak ada salahnya iklan seperti di atas. Malah tidak ada mana-mana pihak pun yang boleh mengambil tindakan mahkamah ke atas pihak yang membuat, memasarkan, dan menyiarkan iklan tersebut. Hal ini kerana tidak ada mana-mana pihak pun yang boleh mendakwa bahawa warna kuning, hijau, biru, merah, dan sebagainya adalah warna eksklusif bagi mereka, lalu tidak boleh digunakan oleh pihak lain.

Namun, penonton yang melihat iklan di atas pastinya boleh mengagak pihak mana yang diwakili oleh peninju yang berbaju oren dan pihak mana pula yang dimaksudkan dengan peninju yang berbaju kuning. Hal ini kerana dalam konteks perniagaan dalam zaman moden kini, setiap syarikat mempunyai warna korporat masing-masing bagi memudahkan pelanggang mengenalpasti identiti syarikat mereka.

Oleh itu, apabila peninju berbaju kuning rebah dan pengsan, maka syarikat terbabit seolah-olah ingin memberitahu penonton bahawa produk yang ditawarkan olehnya jauh lebih baik, bermutu, menjimatkan, dan menguntungkan para pengguna berbanding produk yang ditawarkan oleh syarikat yang diwakili oleh peninju berbaju kuning tersebut.

Walaupun tidak ada undang-undang yang melarang kaedah pengiklanan seperti ini, namun tindakan syarikat yang membuat iklan tersebut dilihat melanggar etika pengiklanan yang bersih, bertanggungjawab, telus, dan adil. Tidak salah sebenarnya untuk kita menghebahkan ke seluruh dunia bahawa produk dan perkhidmatan yang kita tawarkan adalah baik, bermutu, canggih, dan sebagainya, tetapi janganlah pula kita merendah-rendahkan dan memperlekeh-lekehkan produk dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh syarikat lain.

Biarlah para pelanggan yang menentukan pilihan mereka sendiri secara adil tanpa dipengaruhi oleh tindakan provokasi negatif pihak lain. Bukankah dalam perniagaan terdapat peribahasa yang menyebut “pelanggan adalah raja” dan “pelanggan sentiasa benar”.

Berdasarkan pengamatan penulis, selain daripada iklan yang dimaksudkan di atas, terdapat satu lagi iklan yang mencuba memanipulasikan warna bagi mempengaruhi minda penonton agar menjauhkan produk yang dianggap boleh menyaingi produk-produk keluaran syarikat mereka. Namun penjelasan terhadap iklan terbabit tidak boleh dilakukan di sini kerana terlalu sensitif, termasuk melibatkan soal halal haram.

Sehubungan itu, penulis merayu kepada Kementerian Penerangan, Komunikasi, dan Kebudayaan Malaysia agar mengambil langkah yang lebih proaktif bagi membendung kaedah pengiklanan seperti ini kerana dibimbangi boleh mengundang rasa tidak puas hati pihak-pihak yang menjadi sasaran iklan-iklan tersebut.

Jika tidak dibendung dari sekarang, penulis bimbang selepas ini akan timbul lebih banyak lagi iklan yang memanipulasikan warna dan elemen-elemen lain dalam perniagaan sehingga menimbulkan cabar mencabar dan saman menyaman di mahkamah. Sedarlah kita bahawa antara ciri negara maju ialah wujudnya persaingan yang sihat dalam komuniti perniagaan di negara terbabit.

Tamat
4 Oktober 2009

No comments:

Post a Comment