Antara artikel yang termuat dalam blog ini ialah :-

Patutkah Artis Wanita Dilarang Menyanyi, Bila Siti Nurhaliza Bertudung, Kenapa Mesti Glamor, Jika UMNO Mahu Memerintah Kelantan, Perlukah Sains dan Matematik Dalam Bahasa Melayu, Manusia Haiwan Eskapisme, Bila Poligami Dikomedikan, Kenapa Festival Filem Islam Menyepi, ... dll.

Wednesday, December 9, 2009

Penghormatan Untuk Tersasar Di Jalanmu

Oleh: Dr. Mohd Hilmi b. Abdullah
pustakahilmi@ yahoo.com
pustakahilmi.blogsport.com

Anugerah Skrin 2009 yang dianjurkan oleh stesen televisyen TV3 pada 4 Disember 2009 yang lalu telah menobatkan drama Tersasar Di Jalanmu arahan Erma Fatima sebagai drama terbaik. Saya sendiri secara peribadi tidak pernah menonton drama tersebut lantaran kesibukan tugas dan komitmen kerja, dan saya juga percaya masih ramai lagi yang belum menonton drama tersebut.

Setelah dinobatkan sebagai drama terbaik, saya percaya ramai pihak akan begitu teruja untuk menonton drama tersebut, malah mereka yang pernah menontonnya juga pasti ingin menontonnya kembali bagi menghayati mesej yang ingin disampaikan. Sesungguhnya menonton filem dan drama yang berkualiti tidak akan membosankan, malah mendatangkan kepuasan yang berganda kepada para penonton.

Justeru itu, bagi membolehkan lebih ramai rakyat negara ini menonton dan menilai drama tersebut, saya mencadangkan agar TV3, RTM, dan Astro bekerjasama menayangkan semula drama tersebut pada hari dan waktu yang berbeza. Dalam hal ini, apalah gunanya sesuatu drama itu dinobatkan sebagai Drama Terbaik jika rakyat negara ini tidak berpeluang untuk menghayati mesej-mesej murni yang tersurat dan tersirat di sebalik drama tersebut.

Penayangan drama Tersasar Di Jalanmu di ketiga-tiga stesen televisyen di atas dirasakan amat perlu memandangkan trend para penonton di negara ini yang hanya memberi fokus terhadap satu-satu stesen televisyen yang diminati sahaja. Tambahan pula, penayangan semula drama tersebut merupakan penghormatan tertinggi terhadap warga kerja produksi Tersasar Di Jalanmu, khususnya terhadap Erma Fatima sendiri yang sebelum ini pernah dikritik hebat akibat pengarahan beliau yang dikatakan lemah dalam filem Embun.

Rasanya pihak RTM tidak keberatan membenarkan hak eksklusif penayangan drama Tersasar Di Jalanmu kepada stesen-stesen televisyen yang lain. Malah, sudah sampai masanya untuk semua pihak meluangkan sedikit masa untuk duduk semeja memikirkan bagaimanakah caranya untuk kita menghargai karya-karya yang bermutu, lebih daripada hanya sekadar memberi anugerah.

Tamat
6 Disember 2009

No comments:

Post a Comment