Antara artikel yang termuat dalam blog ini ialah :-

Patutkah Artis Wanita Dilarang Menyanyi, Bila Siti Nurhaliza Bertudung, Kenapa Mesti Glamor, Jika UMNO Mahu Memerintah Kelantan, Perlukah Sains dan Matematik Dalam Bahasa Melayu, Manusia Haiwan Eskapisme, Bila Poligami Dikomedikan, Kenapa Festival Filem Islam Menyepi, ... dll.

Friday, July 2, 2010

Perubatan Alternatif vs Perubatan Moden

Oleh : Dr. Mohd. Hilmi b. Abdullah
pustakahilmi@yahoo.com

Bagi sesetengah pihak, keputusan kabinet baru-baru ini yang membenarkan perubatan alternatif memasuki hospital kerajaan agak mengejutkan. Malah ada ahli parlimen yang menimbulkan persoalan tentang kewajaran ‘bomoh’ meratib mentera di hospital, bimbang kalau-kalau asap kemenyan yang digunakan oleh ‘bomoh’ tersebut akan mendatangkan pencemaran.

Sama ada persoalan tersebut lebih berbentuk jenaka atau tidak, sekurang-kurangnya ia melambangkan tahap pemikiran sebahagian rakyat negara ini tentang perubatan alternatif. Bagi mereka, perubatan alternatif adalah ancaman kepada survival atau status quo perubatan moden. Justeru itu, pengamal-pengamal perubatan alternatif seolah-olah datang ke hospital berlagak lebih pandai daripada doktor-doktor yang sedia ada, dan bagi tujuan mengambil alih tugas para doktor tersebut. Betulkah begitu?

Secara ringkasnya, perubatan alternatif ialah aliran perubatan yang selain daripada perubatan moden yang digunapakai di klinik-klinik dan hospital-hospital sekarang ini, sama ada yang dimiliki oleh kerajaan mahu pun pihak swasta. Baik perubatan moden mahu pun perubatan alternatif, kedua-duanya menuju matlamat yang sama, iaitu menyembuhkan penyakit, mencegah daripada berlakunya penyakit, dan menambah baik tahap kesihatan atau sekurang-kurangnya mengekalkan kesihatan yang sedia ada. Bagaimanapun, bagi mencapai matlamat tersebut, kedua-kedua aliran perubatan ini memilih jalan dan haluan yang berbeza.

Menurut buku Ensiklopedia Sains dan Teknologi : Perubatan dan Kesihatan, terbitan DBP ; “… perubatan ortodoks menganggap bahawa penyakit adalah disebabkan oleh agen seperti bakteria dan virus yang berasal dari luar tubuh ; oleh kecederaan dan juga oleh proses denegerasi. Penyakit-penyakit biasanya dirawat melalui ubat-ubatan dan pembedahan.

Perubatan alternatif pula menganggap bahawa penyakit adalah akibat ketidakseimbangan di antara diri dan persekitaran, yang kebanyakannya disebabkan gaya hidup seseorang itu. Oleh itu, pengamal perubatan alternatif akan lebih menumpukan perhatian terhadap unsur-unsur tersebut termasuk unsur tekanan, emosi, persekitaran serta kekeluargaan pesakit tersebut. Pendekatan begini disebutkan sebagai pendekatan holistik, iaitu individu dirawat secara menyeluruh dan fungsi badan dilihat sebagai suatu gabungan yang harmonis dan seimbang antara jasad, akal dan roh. Ia juga menekankan tanggungjawab individu dalam mengekalkan kesihatan yang baik”.

Pengamal-pengamal perubatan alternatif selalu berhujah bahawa bakteria atau virus bukanlah satu-satunya penyebab kepada terjadinya penyakit. Buktinya begini. Sekumpulan 30 orang pelajar memakan nasi lemak di sebuah kantin sekolah pada waktu yang sama dalam kuantiti yang sama banyak. Bagaimanapun, sejam kemudian, hanya separuh daripada mereka mengadu sakit perut dan cirit-birit. Bagaimana pula dengan separuh yang lagi? Adakah nasi lemak yang mereka makan bebas daripada bakteria penyebab cirit-birit?

Ini membuktikan bahawa tahap ketahanahn tubuh seseorang itu terhadap serangan kuman adalah berbeza-beza. Semakin lemah sistem pertahanan tubuh seseorang itu, maka risikonya menghadapi penyakit akan semakin tinggi. Sebaliknya mereka yang sihat dan mengamalkan gaya hidup yang sihat kurang sekali terdedah kepada serangan penyakit, walaupun berjuta-juta bakteria dan virus berada di sekeliling mereka, malah di dalam tubuh mereka sendiri.

Oleh itu, perubatan alternatif memberi perhatian antaranya terhadap kepentingan proses pembersihan darah bagi tujuan meningkatkan sistem pertahanan semulajadi tubuh. Darah kita sebenarnya boleh tercemar terutamanya melalui pemakanan. Contohnya memakan bahan-bahan makanan yang mengandungi pengawet, perisa, dan perwarna, termasuk juga pengambilan lemak yang berlebihan. Selain itu, darah juga boleh menjadi kotor melalui udara dan air yang tercemar, termasuk akibat merokok. Proses pembersihan darah boleh dilakukan melalui amalan bersenam, berbekam, dan pengambilan ubat-ubatan herba yang banyak mengandungi bahan anti oksidan serta bersifat diuretik.

Umum mengetahui, malah turut diakui oleh doktor-doktor perubatan bahawa perubatan moden sehingga kini masih gagal merawat dengan sempurna beberapa jenis penyakit, khususnya penyakit-penyakit kronik. Ambil contoh penyakit kencing manis. Kencing manis disebabkan kegagalan organ pankreas mengeluarkan hormon insulin yang mencukupi bagi menukarkan gula kepada tenaga. Keadaan ini menyebabkan kandungan gula di dalam darah meningkat sehingga melahirkan gejala-gejala seperti kerap membuang air kencing dan sentiasa berasa dahaga. Bagi pesakit kencing manis yang kronik, mereka mungkin akan dijangkiti kudis di bahagian kaki, malah besar kemungkinan kaki tersebut terpaksa dipotong untuk mengelak kudis tadi merebak ke bahagian organ tubuh yang lain.

Pakar-pakar perubatan moden bersepakat bahawa penyakit manis tidak boleh disembuhkan. Ubat-ubatan yang disediakan untuk kencing manis, termasuk suntikan insulin hanyalah bertujuan untuk mengurangkan kandungan gula di dalam darah, bukan untuk merawat punca kepada penyakit kencing manis, iaitu kegagalan organ pankreas berfungsi secara yang sepatutnya. Ini bermaksud ubat-ubatan moden tersebut hanya berjaya merawat gejala penyakit, dan bukannya punca penyakit. Ini juga bermakna bahawa pesakit kencing manis terpaksa bergantung kepada ubat-ubatan tersebut sepanjang hidup mereka, termasuk menanggung risiko kerosakan buah pinggang, iaitu salah satu kesan sampingan akibat daripada pengambilan ubat-ubatan tersebut dalam tempoh yang lama.

Persoalannya, apakah pula kaedah rawatan yang dicadangkan dalam perubatan alternatif bagi kes seumpama ini? Adakah dan sejauhmanakah kejayaan yang telah dicapai oleh perubatan alternatif dalam merawat pesakit kencing manis? Setakat ini, jawapan-jawapan yang diberikan oleh pengamal-pengamal perubatan alternatif nampaknya masih sukar diterima dan difahami oleh pengamal-pengamal perubatan moden. Menurut mereka, hujah-hujah yang diberikan oleh pengamal-pengamal perubatan alternatif tidak bersifat saintifik, ujikaji yang dilakukan tidak menyeluruh, ubat-ubatan yang digunakan diragui keselamatannya, manakala kejayaan yang dicapai dalam merawat pesakit pula adalah secara kebetulan sahaja, dan berbagai-bagai lagi justifikasi diberikan bagi menafikan sumbangan perubatan alternatif dalam merawat pesakit.

Walau apa pun halangan dan kekangan yang dihadapi, komitmen pengamal-pengamal perubatan alternatif dalam merawat pesakit dan memajukan bidang perubatan di negara ini sedikit pun tidak terjejas. Malah mereka merasa bangga apabila jumlah pesakit yang mengucapkan syukur kepada Allah setelah sembuh daripada penyakit yang telah dihidapi sejak sekian lama semakin hari semakin meningkat. Pesakit-pesakit tersebut termasuklah mereka yang telah dinasihatkan oleh para doktor supaya menjalani pembedahan bagi memotong bahagian kaki yang telah dijangkiti kudis akibat penyakit kencing manis.

Bagi mengatakan para pesakit tersebut berpakat atau diupah untuk mengemukakan testimoni yang palsu juga rasanya tidak masuk akal. Selain jumlah mereka yang tersangat ramai, latar belakang mereka juga berbeza-beza. Daripada seorang penoreh getah di Baling, Kedah sehinggalah kepada profesor universiti di Kuala Lumpur, semua mereka mengakui keberkesanan rawatan yang diterima. Mereka ini bukan sengaja lari daripada doktor di hospital, tetapi kebanyakannya bertekad mencuba perubatan alternatif setelah kecewa dengan perubatan moden.

Apakah bukti ini belum mencukupi bagi meyakinkan pihak-pihak tertentu yang nampaknya fobia dengan perubatan alternatif? Pengamal-pengamal perubatan alternatif sebenarnya tidak perlu terlebih dahulu mendapat lesen atau persetujuan daripada pengamal-pengamal perubatan moden sebelum mereka dibenarkan memasuki hospital kerajaan, apatah lagi untuk mendapat perakaun daripada Majlis Perubatan Malaysia (MMC). Mana mungkin sebuah syarikat pengeluar biskut akan memuji keenakan dan kerangupan biskut yang dikeluarkan oleh syarikat yang menjadi pesaing baginya.

Apabila kerajaan membenarkan perubatan alternatif memasuki hospital-hospital kerajaan, jangan pula kita berfikir bahawa keputusan tersebut adalah suatu langkah yang mundur ke belakang. Sebenarnya sudah banyak negara di dunia ini yang membenarkan perubatan alternatif memasuki hospital kerajaan di negara masing-masing.

China sebagai contohnya telah lama membenarkan singse (gelaran bagi pengamal perubatan Cina) merawat pesakit di hospital melalui kaedah akupuntur, iaitu salah satu cabang yang terdapat dalam perubatan alternatif. Sebelum ini pun kita juga telah diberitakan tentang pemergian lagenda bola sepak Argentina, Deigo Maradona ke Cuba bagi merawat ketagihan dadah mengikut kaedah perubatan alternatif yang terdapat di negara tersebut. Malah Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdullah Hj. Ahmad Badawi juga telah meninjau keberkesanan kaedah rawatan perubatan alternatif di Cuba bagi dijadikan asas pelaksanaannya di Malaysia.

Di samping itu, kita juga penuh yakin bahawa kedatangan perubatan alternatif ke hospital-hospital kerajaan bukan bertujuan untuk mengambil alih fungsi perubatan moden, jauh sekali untuk menendang keluar doktor-doktor yang sedia ada. Perubatan alternatif sebenarnya adalah pelengkap kepada perubatan moden. Alangkah baik dan manisnya jika para ‘bomoh’ dan singse dapat berganding bahu dengan doktor-doktor perubatan bagi merawat pesakit.

Yang pentingnya di sini bukan siapa yang menjadi jaguh dalam menyembuhkan sesuatu penyakit, tetapi tahap kesihatan rakyat negara ini perlu dipertingkatkan bagi menjamin tercapainya matlamat Wawasan 2020. Selain itu, penyediaan khidmat perubatan alternatif di hospital juga adalah bagi menghormati hak asasi pesakit yang antara lainya ialah memilih kaedah rawatan yang difikirkan terbaik olehnya tanpa paksaan daripada mana-mana pihak.

Justeru itu, cabang-cabang perubatan alternatif seperti homeopati, herbalisme, akupuntur, refleksiologi, kiropraktik, getaran warna, dan sebagainya termasuk Perubatan Ibnu Sina (yang masih asing bagi rakyat negara ini) hendaklah diberi ruang dan peluang bagi turut sama menyumbang ke arah pembangunan kesihatan rakyat negara ini. Rasanya kesangsian tentang kebolehan aliran perubatan ini dalam memberi rawatan yang terbaik kepada para pesakit tidak perlu lagi diperdebatkan.

Sekarang ini kita dapati pengamal-pengamal perubatan ini yang memiliki kilang pembuatan dan pemprosesan ubat yang bertaraf GMP (Amalan Pengilangan Baik) semakin bertambah. Ubat-ubatan yang dikeluarkan pula mendapat kelulusan daripada Biro Farmasuitikal Kebangsaan (BFK). Malah, sebahagian daripada mereka sudah pun menubuhkan kolej pengajian dan penyelidikan perubatan masing-masing bagi mengembangkan disiplin perubatan yang mereka amalkan. Semua ini membuktikan bahawa pengamal-pengamal perubatan alternatif sememangnya serius dalam kerjaya mereka, sekaligus menolak anggapan bahawa mereka hanya mengambil kesempatan di atas minat masyarakat yang semakin meningkat terhadap perubatan alternatif.

Akhir sekali, kita percaya bahawa pihak kerajaan pasti akan mengenakan syarat-syarat yang ketat kepada mana-mana pengamal perubatan alternatif yang menjalankan tugas di hospital. Rasanya tidak perlulah saya memberi cadangan kepada pihak kerajaan tentang peraturan dan prosedur yang perlu diikuti oleh pengamal perubatan tersebut, kerana kita percaya pihak Kementerian Kesihatan sudah pun mempunyai garis panduan yang lengkap tentang perkara tersebut. Cuma saya penuh yakin dan percaya bahawa antara syarat yang akan dikenakan kelak ialah melarang para ‘bomoh’ daripada melakukan upacara ‘menurun’ di hospital.

(Artikel ini telah tersiar dalam majalah Al Islam, Julai 2006)

6 comments:

  1. Pakar-pakar perubatan moden bersepakat bahawa penyakit manis tidak boleh disembuhkan. Ubat-ubatan yang disediakan untuk kencing manis, termasuk suntikan insulin hanyalah bertujuan untuk mengurangkan kandungan gula di dalam darah, bukan untuk merawat punca kepada penyakit kencing manis, iaitu kegagalan organ pankreas berfungsi secara yang sepatutnya. Ini bermaksud ubat-ubatan moden tersebut hanya berjaya merawat gejala penyakit, dan bukannya punca penyakit. Ini juga bermakna bahawa pesakit kencing manis terpaksa bergantung kepada ubat-ubatan tersebut sepanjang hidup mereka, termasuk menanggung risiko kerosakan buah pinggang, iaitu salah satu kesan sampingan akibat daripada pengambilan ubat-ubatan tersebut dalam tempoh yang lama.

    ReplyDelete
  2. Saya tak percaya dgn kenyataan penyakit kencing manis tak boleh dirawat oleh pakar perubatan moden. Sedangkan dlm islam pun ada hadith menyatakan tiada penyakit yg tak ada penawar kecuali mati. Ibu saya seorang pengidap kencing manis dan doktor kata perlu ambil insulin seumur hidup. Pulak tu makan ubat kimia yg sgt banyak. Disebabkan saya seorang yg tak sukakan ubat,maka saya bgtau ibu spy kurangkn ubatan moden dgn ambil ubatan traditional disamping rawatan islam. Sebabnya ubatan moden pun ada kesan sampingan jangka panjang. Pesakit diabestes plg berisiko tinggi mengidap sakit buah pinggang disbbkn makan ubatan moden yg terlalu lama. Bagi saya ubatan traditional dan islam lebih dipercayai dari ubatan moden. Walaupun research byk buat tp result research hanya sample sahaja dan boleh dimanipulasi oleh syarikat pengeluar ubat. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  3. Tak kiralah janji ia selamatkan nyawa.mcm I ubat homeopathy terbukti berkesan utk atasi sakit perut dan poisom

    ReplyDelete
  4. Berbanding rawatan moden homeopathy lebih berkesan buang poison.tapi ikut orang dan jenis ubat..mungkin ia ngam utk saya tp x ngam utk org lain

    ReplyDelete
  5. Berbanding rawatan moden homeopathy lebih berkesan buang poison.tapi ikut orang dan jenis ubat..mungkin ia ngam utk saya tp x ngam utk org lain

    ReplyDelete
  6. Tak kiralah janji ia selamatkan nyawa.mcm I ubat homeopathy terbukti berkesan utk atasi sakit perut dan poisom

    ReplyDelete