Antara artikel yang termuat dalam blog ini ialah :-

Patutkah Artis Wanita Dilarang Menyanyi, Bila Siti Nurhaliza Bertudung, Kenapa Mesti Glamor, Jika UMNO Mahu Memerintah Kelantan, Perlukah Sains dan Matematik Dalam Bahasa Melayu, Manusia Haiwan Eskapisme, Bila Poligami Dikomedikan, Kenapa Festival Filem Islam Menyepi, ... dll.

Tuesday, June 1, 2010

Benarkan Pegawai Kumpulan "A" Aktif Berpolitik

Oleh: Dr. Mohd Hilmi b. Abdullah
pustakahilmi@yahoo.com
pustakahilmi.blogspot.com

Semenjak Pilihanraya Umum 2008 yang lalu hingga sekarang, rasanya sudah lenguh jari jemari kita menghitung senarai ahli politik, termasuk wakil rakyat yang meninggal dunia, atau keluar masuk hospital akibat penyakit, termasuk keluar masuk Institut Jantung Negara (IJN). Senario ini menyebabkan sesetengah pihak mencadangkan agar setiap parti politik mengadakan saringan tahap kesihatan terhadap setiap calon yang akan bertanding dalam pilihanraya.

Dari satu sudut, cadangan tersebut sememangnya baik, namun secara realistiknya sukar untuk dilaksanakan kerana setiap parti politik mempunyai kriteria yang tersendiri dalam pemilihan calon. Dalam hal ini, antara kriteria utama yang diambil kira ialah pengaruh, pengalaman, dan kematangan berfikir, merancang, dan menyelesaikan masalah yang dimiliki oleh calon berkenaan.

Dalam senario politik di negara ini, pada pemerhatian saya, kebanyakan calon pilihanraya yang memenuhi kriteria-kriteria yang dikehendaki terdiri daripada mereka yang telah bersara daripada perkhidmatan awam. Hal ini terjadi kerana calon-calon heavyweight tersebut pada asasnya tidak mahu menanggung risiko kehilangan wang pencen, atau kalah dalam pilihanraya.

Justeru itu, bagi menggalakkan lebih ramai calon muda menyertai pilihanraya dan terlilbat aktif dalam parti-parti politik, saya dengan rendah diri mencadangkan agar kerajaan membenarkan pegawai kumpulan A yang juga dikenali sebagai kumpulan pengurusan dan profesional bergiat aktif dalam parti politik. Pada masa yang sama, kerajaan juga seharusnya membenarkan mana-mana individu yang ingin menjadi calon dalam pilihanraya tidak perlu meletakkan jawatan dalam perkhidmatan awam.

Memang ada pro dan kontranya dalam isu ini. Namun bagi saya, kebaikan kepada pembangunan negara adalah lebih banyak berbanding keburukan yang dibimbangi dan selalu diperkatakan. Dalam hal ini, sekiranya terdapat pegawai yang mengabaikan tugas kerana sibuk dengan urusan parti, maka tindakan tatatertib hendaklah diambil dengan tegas tanpa mengira parti politik mana yang dianggotai oleh pegawai terbabit.

Sesungguhnya perkembangan terkini yang berlaku di seluruh dunia menuntut sesebuah negara itu cepat dan mampu mengadaptasi keupayaan rakyat dengan tuntutan semasa yang semakin rencam dan pelbagai. Yang pasti, tenaga-tenaga muda amat diperlukan bagi tujuan tersebut. Dalam hal ini, tidakkah kita cemburu melihat Thailand mempunyai Perdana Menteri yang baru berumur 46 tahun, dan terkini, Britain pula mempunyai Perdana Menteri yang baru berumur 44 tahun, manakala timbalannya pula 43 tahun? Jangan lupa, Barack Obama menjadi Presiden Amerika Syarikat ketika baru berumur 47 tahun.

No comments:

Post a Comment