Antara artikel yang termuat dalam blog ini ialah :-

Patutkah Artis Wanita Dilarang Menyanyi, Bila Siti Nurhaliza Bertudung, Kenapa Mesti Glamor, Jika UMNO Mahu Memerintah Kelantan, Perlukah Sains dan Matematik Dalam Bahasa Melayu, Manusia Haiwan Eskapisme, Bila Poligami Dikomedikan, Kenapa Festival Filem Islam Menyepi, ... dll.

Wednesday, April 14, 2010

Kekeliruan Penggunaan Frasa Kata "Masya Allah"

Oleh: Dr. Mohd Hilmi b. Abdullah
pustakahilmi@yahoo.com
pustakahilmi.blogspot.com

Baru-baru ini saya terbaca dua baris dialog dalam sketsa kartun sebuah akhbar yang berbunyi : “Bayi dibuang lagi”, “Masya-Allah!”.

Sekali imbas, bagi kita di Malaysia, khususnya orang-orang Melayu yang beragama Islam, tidak ada apa pun yang salah dan pelik dalam dialog tersebut. Namun, jika dialog ini diterjemahkan ke dalam bahasa Arab, lalu dibaca oleh orang-orang Arab, sekurang-kurangnya mereka pasti akan senyum kambing terhadap pelukis kartun tersebut, kalau pun tidak melenting kemarahan.

Hal ini kerana frasa kata “Masya Allah” hanya digunakan oleh orang-orang Arab ketika berhadapan dengan situasi yang menunjukkan dan menggambarkan tentang kegembiraan, keriangan, dan keceriaan, serta kekaguman dan ketakjuban. Contohnya ketika menyambut kelahiran anak dan cucu, ketika mendapat khabar si anak mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan, ketika melihat suasana yang meriah dan cantik sempena Hari Raya Aidil Fitri, dan ketika kagum melihat kecantikan dan kehebatan Menara Berkembar Petronas.

Bagaimanapun, penggunaan frasa kata “Masya Allah” dalam budaya orang-orang Melayu di negara ini lebih banyak merujuk kepada situasi musibah atau malapetaka. Contohnya, ketika melihat insiden kemalangan jalan raya, ketika melihat deretan rumah dijilat api yang sedang marak, dan ketika menyaksikan peristiwa pembunuhan kejam, termasuklah pembuangan bayi yang tidak berdosa ke dalam tong sampah.

Melihat kepada makna “Masya Allah”, frasa kata tersebut membawa maksud : “Apa yang telah dikehendaki oleh Allah”. Oleh itu, bagi orang-orang Arab, apabila kita melihat suatu musibah berlaku ke atas seseorang, lalu kita menyebut “Masya Allah”, bermakna kita seolah-olah menunggu-nunggu agar musibah tersebut mengenai orang itu, atau dengan kata lain kita seolah-olah berdoa agar orang tersebut terkena musibah. Situasi seperti ini pastinya dilarang dalam Islam.

Dalam hal ini, frasa kata yang sepatutnya kita sebut ialah “Na‘uzu billaahi min zaalik” yang bermaksud : “Kami mohon pertolongan daripada Allah daripada perkara tersebut”, atau mana-mana frasa kata yang menunjukkan kepada rasa sedih dan prihatin kita terhadap peristiwa yang berlaku. Paling kurang kita diminta beristighfar kepada Allah dengan lafaz “Astaghfirullaahal ‘azim” yang bermaksud “Aku mohon keampunan daripada Allah yang Maha Agong”.

Isunya sekarang, adakah masyarakat Melayu sedia mengubah kebiasaan yang sudah berakar umbi dalam budaya orang-orang Melayu ini walaupun mereka menyedari bahawa kebiasaan tersebut sebenarnya suatu kesilapan?

No comments:

Post a Comment