Antara artikel yang termuat dalam blog ini ialah :-

Patutkah Artis Wanita Dilarang Menyanyi, Bila Siti Nurhaliza Bertudung, Kenapa Mesti Glamor, Jika UMNO Mahu Memerintah Kelantan, Perlukah Sains dan Matematik Dalam Bahasa Melayu, Manusia Haiwan Eskapisme, Bila Poligami Dikomedikan, Kenapa Festival Filem Islam Menyepi, ... dll.

Wednesday, January 27, 2010

Ahli Politik dan Sakit Jantung

Oleh: Dr. Mohd Hilmi b. Abdullah
pustakahilmi@ yahoo.com
pustakahilmi.blogsport.com

Semenjak pilihan raya umum pada tahun lepas sehingga kini, sekurang-kurangnya sudah lima orang wakil rakyat yang meninggal dunia akibat serangan jantung, termasuk yang terbaru wakil rakyat Bagan Pinang, Negeri Sembilan. Jika dicampur dengan jumlah ahli politik yang telah dan sedang menerima rawatan di Institut Jantung Negara (IJN), statistik yang dikeluarkan mungkin akan menakutkan ahli-ahli politik negara ini. Kenapakah agaknya ahli-ahli politik berisiko tinggi diserang sakit jantung?

Pastinya ramai di kalangan kita yang akan memberi jawapan tekanan kerja yang terlalu berat menyebabkan ahli-ahli politik mudah terkena sakit jantung. Ahli politik yang bertaraf wakil rakyat bukan sahaja perlu melakukan kerja-kerjanya sebagai wakil rakyat, tetapi perlu juga melaksanakan kerja-kerja dan arahan-arahan parti dari semasa ke semasa. Bagi ahli politik yang terlibat dengan NGO pula, kerja mereka akan bertambah melalui aktiviti-aktivi yang dirancang.

Termasuk dalam kerja-kerja ahli politik juga ialah menghadiri jemputan-jemputan dan majlis-majlis tertentu, walaupun kadang-kadang kehadiran mereka tersebut hanyalah sebagai hadirin biasa sahaja. Ahli politik seringkali menghadapi dilema dalam memenuhi jemputan sama ada jemputan yang rasmi atau pun tidak rasmi. Jika kelibat mereka tidak kelihatan, mereka akan dituduh tidak memberi sokongan kepada individu atau pihak yang menganjurkan majlis tersebut.

Di kalangan rakyat biasa pula, jika ahli politik yang dijemput tidak dapat menghadiri majlis kenduri kahwin atau bercukur jambul anak mereka contohnya, ahli politik tersebut akan dicop sebagai kedekut, tidak cakna dengan rakyat, tidak turun padang, dan sebagainya. Keadaan ini akan menyebabkan setiap ahli politik terpaksa berkejar ke sana sini bagi memenuhi setiap undangan, termasuk bagi tujuan mengambil hati dan untuk tidak mengecewakan pihak yang menjemput mereka.

Kesemua senario yang terpaksa dihadapi oleh ahli politik ini menyebabkan mereka tidak mempunyai banyak masa untuk beriadah, berekreasi bersama keluarga, dan mengambil cuti bagi menenangkan fikiran daripada memikirkan sepak terajang dunia politik. Kekerapan ahli politik menghadiri majlis dan undangan pula menyebabkan perut mereka sentiasa kenyang, sehinggakan tiada ruang bagi sistem penghadaman mereka untuk berehat, melainkan pada waktu siang dalam bulan Ramadhan.

Kesemua senario ini menyebabkan ahli politik terdedah kepada risiko serangan jantung yang pada kebiasaannya tidak dapat dijangka. Sesungguhnya kematian wakil rakyat akibat penyakit, termasuk sakit jantung sedikit sebanyak sebenarnya merugikan negara dan rakyat.

Justeru itu, saya merayu agar rakyat negara ini mengubah persepsi terhadap kerja wakil rakyat dengan tidak membebankan mereka dengan kerja-kerja remeh temeh yang sebenarnya boleh diambil alih oleh individu atau pihak-pihak yang lain. Kepada ahli politik pula, jangan kerana terlalu ingin menunjuk-nunjuk kononnya kita tersangat prihatin dengan nasib rakyat sehingga kita mengabaikan tanggungjawab terhadap diri kita sendiri. Pepatah ada berkata : “Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali.”

No comments:

Post a Comment