Antara artikel yang termuat dalam blog ini ialah :-

Patutkah Artis Wanita Dilarang Menyanyi, Bila Siti Nurhaliza Bertudung, Kenapa Mesti Glamor, Jika UMNO Mahu Memerintah Kelantan, Perlukah Sains dan Matematik Dalam Bahasa Melayu, Manusia Haiwan Eskapisme, Bila Poligami Dikomedikan, Kenapa Festival Filem Islam Menyepi, ... dll.

Wednesday, March 31, 2010

Patutkah Artis Wanita Dilarang Menyanyi

Oleh: Dr. Mohd Hilmi b. Abdullah
pustakahilmi@yahoo.com
pustakahilmi.blogspot.com

Pada 26 dan 27 Mac 2010 yang lalu, program jelajah hiburan dan informasi TV3, Jom Heboh mencatatkan sejarah yang tersendiri apabila buat pertama kalinya berjaya menjejakkan kaki ke bumi Cik Siti Wan Kembang. Program yang berlangsung selama dua hari dua malam itu telah berjaya menarik ratusan ribu rakyat Kelantan berkunjung ke Stadium Sultan Mohamed Ke-IV bagi melihat dengan lebih dekat lagi selebriti-selebriti TV3 yang sebelum ini hanya mampu dilihat di kaca televisyen sahaja.

Namun, dalam kemeriahan pesta tersebut, terdapat satu perkara yang membingunkan kita, iaitu apabila kerajaan Kelantan melarang persembahan nyanyian oleh artis wanita dalam konsert hiburan yang diadakan di akhir program tersebut. Alasan yang diberikan ialah persembahan artis wanita dibimbangi akan menyalahi Enakmen Kawalan Hiburan Negeri Kelantan 1998, khususnya dalam konteks subseksyen yang berbunyi “mengawalselia perilaku pelakon, penyanyi, dan penghibur”.

Walau apapun alasan yang diberikan, saya melihat larangan tersebut lebih kepada menuruti pendapat Menteri Besar Kelantan, Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat berkaitan suara wanita dan hiburan. Semasa memberikan justifikasi terhadap larangan qariah Kelantan daripada menyertai Musabaqah Al-Quran pada tahun 1990 dahulu, Menteri Besar yang lebih dikenali sebagai Tuan Guru itu seingat saya pernah mengeluarkan kenyataan yang lebih kurang seperti berikut :

“Saya sememangnya bersetuju dengan pendapat bahawa suara perempuan itu bukan aurat. Tetapi saya tidak boleh bersetuju dengan tindakan orang perempuan yang sengaja melunakkan suara bagi menarik perhatian orang lain, walaupun dengan tujuan untuk membaca al-Quran”.

Jika inilah pegangan Tuan Guru Menteri Besar yang baru sahaja dilanjutkan jawatan sebagai Mursyidul Am Pas itu, saya bimbang masyarakat bukan Islam khususnya akan menganggap Pas sebagai parti yang ekstrem terhadap wanita. Malah, tidak mustahil dalam pilihanraya ke-13 akan datang, masyarakat bukan Islam akan menolak Pas lantaran persepsi bahawa Pas akan mendiskriminasikan wanita jika diberi peluang memerintah kerajaan pusat, khususnya dalam hal-hal yang melibatkan industri hiburan.

Dalam hal ini, menarik juga untuk dibincangkan manakah yang lebih baik dan berfaedah antara lagu-lagu dakwah yang dinyanyikan oleh artis wanita, contohnya lagu Doa nyanyian Rahimah Rahim, dengan lagu Cukuplah Sekali yang dinyanyian oleh Jay Jay pada malam konsert Jom Heboh tersebut. Saya tidak pasti sama ada Tuan Guru bersetuju dengan saya bahawa lagu Jay Jay tersebut lebih baik semata-mata kerana dia adalah penyanyi lelaki, bukan wanita.

No comments:

Post a Comment