Antara artikel yang termuat dalam blog ini ialah :-

Patutkah Artis Wanita Dilarang Menyanyi, Bila Siti Nurhaliza Bertudung, Kenapa Mesti Glamor, Jika UMNO Mahu Memerintah Kelantan, Perlukah Sains dan Matematik Dalam Bahasa Melayu, Manusia Haiwan Eskapisme, Bila Poligami Dikomedikan, Kenapa Festival Filem Islam Menyepi, ... dll.

Friday, June 4, 2010

Bila Jom Heboh Berlabuh Di Kota Bharu

Oleh : Dr. Mohd. Hilmi b. Abdullah
pustakahilmi@yahoo.com
pustakahilmi.blogspot.com

Pada 26 dan 27 Mac 2010 yang lalu, program jelajah hiburan dan informasi TV3, Jom Heboh mencatatkan sejarah yang tersendiri apabila buat pertama kalinya berjaya menjejakkan kaki ke bumi Cik Siti Wan Kembang. Program yang berlangsung selama dua hari dua malam itu telah berjaya menarik ratusan ribu rakyat Kelantan berkunjung ke Stadium Sultan Mohamed Ke-IV bagi melihat dengan lebih dekat lagi selebriti-selebriti TV3 yang sebelum ini hanya mampu dilihat di kaca televisyen sahaja.

Namun, dalam kemeriahan pesta tersebut, terdapat satu perkara yang masih kurang difahami oleh kebanyakan rakyat negara ini, iaitu apabila kerajaan Kelantan, atau lebih tepat lagi Menteri Besarnya, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, melarang persembahan nyanyian oleh artis wanita. Alasan yang diberikan ialah persembahan artis wanita menyalahi Enakmen Kawalan Hiburan Negeri Kelantan 1998.

Walau apapun alasan yang diberikan, larangan tersebut sebenarnya adalah lanjutan daripada larangan Dato’ Nik Aziz terhadap qariah Kelantan daripada menyertai Musabaqah Al-Quran semenjak tahun 1990 dahulu lagi. Semasa memberikan justifikasi terhadap larangan tersebut, satu-satunya Menteri Besar yang mendapat panggilan Tuan Guru itu seingat saya pernah mengeluarkan kenyataan yang lebih kurang seperti berikut :

“Saya sememangnya bersetuju dengan pendapat bahawa suara perempuan itu bukan aurat. Tetapi saya tidak boleh bersetuju dengan tindakan orang perempuan yang sengaja melunakkan suara bagi menarik perhatian orang lain, walaupun dengan tujuan untuk membaca al-Quran”.

Pendapat Tuan Guru Dato’ Nik Aziz ini sebenarnya bukanlah perkara yang baru, malah telah dibincangkan oleh ramai ulama sebelum ini. Dalam hal ini, Dr. Wahbah al-Zuhailiy dalam kitab beliau, al-Fiqh al-Islamiy menyebut :

“Jumhur ulama berpendapat bahawa suara perempuan bukan aurat kerana para sahabat turut bertanyakan isteri-isteri Nabi s.a.w. berkaitan hukum-hukum agama. Namun, diharamkan mendengar suara perempuan yang dialunkan secara lunak dan berirama kerana dibimbangi berlakunya fitnah, walaupun bagi tujuan membaca al-Quran”.

Maknanya di sini, kaum wanita tidak boleh menyanyi untuk didengari oleh kaum lelaki, kerana tabiat nyanyian itu sendiri menuntut seseorang penyanyi itu melunakkan suara. Nampak gayanya, Tuan Guru Dato’ Nik Aziz berpegang kuat kepada pendapat jumhur ulama ini.

Bagaimanapun, terdapat sebahagian ulama yang mengharuskan wanita menyanyi dalam majlis yang turut dihadiri oleh kaum lelaki dengan syarat-syarat yang tertentu. Perkara ini dijelaskan oleh Rejab Abu Malih dalam kitab beliau Baynal Fann Wal Fiqh. Menurut Rejab Abu Malih :

“Prof. Dr. Syeikh Ahmad al-Syarbadi, pensyarah di Universiti al-Azhar menyebut : Hukum mendengar suara nyanyian wanita adalah bergantung kepada keadaan suara tersebut. Sekiranya suara wanita itu suara yang lemah lembut dan menaikkan syahwat maka hukum nyanyian ini adalah haram. Hukum lelaki mendengarnya pun adalah haram kerana boleh menyebabkan terjebak dalam dosa. Hal ini juga kerana suara seperti ini boleh menimbulkan godaan kepada orang lelaki.

Demikian juga sekiranya terdapat perkara yang haram dalam nyanyian tersebut, maka nyanyian tersebut menjadi haram, dan mendengarnya juga adalah haram. Adapun sekiranya nyanyian itu seperti yang berikut, maka hukumnya tidak haram, iaitu :

1) Suara yang normal, terpelihara dari perkara yang haram, tidak ada yang lemah gemalai dan tidak menyebabkan godaan kepada lelaki.
2) Lirik yang baik, terpelihara dari perkara yang tidak elok dan lirik yang menggalakkan kepada perkara yang baik.

Dalam sirah Nabawiyah ada menyebut bahawa Rasulullah s.a.w. pergi ke rumah seorang sahabiah bernama Rubaie’ binti Mu‘awwiz r.a. untuk memberi tahniah sempena perkahwinannya. Sampai di sana, Nabi s.a.w. mendengar beberapa orang wanita muda memukul gendang dan mendendangkan nyanyian.

Nabi s.a.w. tidak menegah mereka menyanyi sehinggalah apabila mereka menyebut lirik yang bermaksud : “Kami mempunyai Nabi yang mengetahui apa yang terjadi pada esok hari”, Nabi s.a.w. pun bersabda yang bermaksud : “Jangan sebut rangkap ini dan nyanyikanlah dengan rangkap-rangkap nyanyian yang sebelumnya” (Hadith riwayat Ibnu Majah, no. hadith 1887).

Dalam Pas sendiri, bukan tidak ada pemimpin mereka yang tidak bersetuju dengan pendirian Dato’ Nik Aziz dalam isu ini, tetapi kebanyakan daripada mereka mengambil sikap membisu. Antara pemimpin Pas yang berani bertelingkah pendapat dengan Tuan Guru dalam isu ini ialah Timbalan Pesuruhjaya Pas Pahang, Dr. Hamzah Jaafar sebagaimana yang pernah disiarkan dalam Harakah.

Saya melihat pendirian keras Tuan Guru Dato’ Nik Aziz dalam isu ini telah menjerat dirinya sendiri, khususnya apabila beliau menyatakan kesediaannya untuk mempertimbangkan semula penyertaan qariah Kelantan dalam Musabaqah al-Quran. Bagi menjustifikasikan kesediaan beliau tersebut, Dato’ Nik Aziz terpaksa mereka-reka alasan kononnya Musabaqah al-Quran dilihat oleh beliau sebelum ini sama naik dengan pertandingan nyanyian menyebabkan beliau terpaksa melarang qariah Kelantan daripada menyertainya.

Bagi saya, pendirian Dato’ Nik Aziz yang baru sahaja dilanjutkan jawatan sebagai Mursyidul Am Pas dalam isu suara wanita dan hiburan ini tidak banyak menguntungkan Pas dari sudut politik dan juga tidak banyak menguntungkan agama Islam itu sendiri dari sudut dakwah. Kedudukan komposisi kaum dan agama di negara ini tidak memungkinkan Dato’ Nik Aziz dan Pas untuk merealisasikan pendapat pertama di atas, khususnya di peringkat kerajaan pusat.

Dalam hal ini juga, kita tidak boleh memarahi masyarakat bukan Islam jika mereka menganggap Pas sebagai parti yang ekstrem terhadap wanita. Malah, tidak mustahil dalam pilihanraya ke-13 akan datang, masyarakat bukan Islam akan teragak-agak untuk memberi sokongan terhadap Pas lantaran persepsi bahawa Pas akan mendiskriminasikan wanita jika diberi peluang memerintah kerajaan pusat, khususnya dalam hal-hal yang melibatkan industri hiburan.

Berbalik kepada program Jom Heboh di Kota Bharu tersebut, saya ingin menarik perhatian para pembaca, manakah yang lebih baik dan berfaedah antara lagu-lagu dakwah yang dinyanyikan oleh artis wanita, contohnya lagu Doa nyanyian Rahimah Rahim, dengan lagu Cukuplah Sekali yang dinyanyian oleh Jay Jay pada malam konsert Jom Heboh tersebut. Saya tidak pasti sama ada Tuan Guru bersetuju atau tidak jika saya mengatakan bahawa lagu Jay Jay tersebut adalah lebih baik semata-mata kerana dia adalah penyanyi lelaki, bukan wanita.

No comments:

Post a Comment